zondag 18 september 2016

BosBeestjes

Oh oh oh !
Ik wandel al jaren door de Ardeense natuurpracht, maar nooit zag ik zoveel wild als gisteren.
Het begon met een eekhoorn die zo snel was dat ik hem niet op de gevoelige plaat kon vastleggen.
Maar met de grotere dieren lukte het wel !

Ik nam de route die naar een hoge uitkijkpost loopt; 
ik was er nog niet goed in geklommen of ik werd al getrakteerd op 17 everzwijnen !
 Verantwoordelijke volwassen exemplaren...
 ... die op de jeugd pasten.
 Vlakbij, aan de andere kant , lag deze mooie hinde uit te rusten.
 Dit everzwijn kreeg haar geur in de neus en kwam poolshoogte nemen.
 Rechts de groep evers, midden de poolshoogtenemer, links de hinde.
Boven in de toren, ikke, met zicht vanop de eerste rij :-)
 De leider waarschuwt de groep met veel gesnuif :" mannen, niet langs daar, daar ligt een beest in de weg." Waarop ze een route door de struiken kiezen waardoor ze voor de hinde uitkomen.
 Hier komen ze weer uit de boskes met de hinde achter hun, de wind staat zo dat ze haar nu niet meer ruiken, dus misschien denken ze wel dat ze weg is.
 Zolang de everzwijnen haar konden ruiken (of zien) hield de hinde zich roerloos en laag, maar eens ze aan de andere kant waren, bekijk ze de groep eens goed.
 Plots zetten ze het allemaal op een lopen, door de komst van deze meneer.
 Een uit de kluiten gewassen spiesbok.
 Die op zijn beurt het hazenpad koos...
 Want *tromgeroffel* er verscheen een roofdier op het toneel !
 Die ging er even rustig bijzitten, heer en meester van het bos.
Topschouwspel, gratis en voor niks !
Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat ik meneer CarlaK een berichtje stuurde met de vraag om mij te komen halen; en dat hij een stevige stok moest meebrengen ter verdediging.
Alle dieren renden immers naar de richting waarheen ik terug moest.
Deze pantoffelheld durfde dus niet meer alleen uit de toren komen.
Gelukkig kwam mijn redder moedig en strijdlustig*  mij verlossen uit mijn 'penibele' situatie.
*vrolijk, als in ' hoe kan zo een grote madam nu schrik hebben van een paar beestjes'
Daarna zag hij de spiesbok ook, en begreep hij me een beetje beter.
:-)

10 opmerkingen:

  1. Wauw! Wat een prachtig schouwspel!
    Maar ik snap dat je het (zeker in deze tijd van het jaar) een beetje benauwd kreeg :-)))
    Desalniettemin; fantastisch!
    Liefs,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig mooie foto's. Wat mooi dat je dit allemaal voor je lens kreeg. En ik snap je hoor, beter om dit samen tegemoet te treden dan alleen... haha...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij hoeft helemaal niet op safari naar Afrika.
    Het gebeurt allemaal aan je (Ardeense) achterdeur.

    Wat geweldig. Ik zie je al liggen met je fototoestel in een hinderlaag.
    :) hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moh zeg... dat is toch wel het toppunt van geluk! Al die beesjes... om eerlijk te zijn ... ik zou ook niet scheutig zijn om van die toren te komen. Maar dan vooral omwille van die troep everzwijnen. Waren de dutskes nu niet kei jaloers op de stoere mama? Super het schouwspel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een unieke beelden.
    Ik zou ook mijn man bellen. Je weet maar nooit. Gelukkig zat je hoog en droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een voorrecht om al die mooie dieren van zo dichtbij te kunnen zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw!!!! Wat een fantastich natuurtheater! Ik zou mijn ogen werkelijk niet kunnen geloven, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder! Het lijkt wel een heuse natuurfilm! Wat heb jij een geluk gehad. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Carla, great pictures! this is the whole zoo ;)
    sunny greetings :)

    BeantwoordenVerwijderen