dinsdag 24 februari 2015

Hondje in frakske

Ne frak.
Dat is toch een schoon woord hé ?
Ons gruttekes kenden dat niet.
Het woord 'professor' zat vorig schooljaar in het woordpakket van Marte.
Dat is een lastig woord, veel kinderen schrijven het met dubbele 'f''.
Dus ik leerde Marte het ezelsbruggetje waarmee ik het zelf goed kan onthouden :
" de professor draagt éne frak  en twee sloeffen ".
Huh ?
Wat draagt de professor ?
Ondertussen krijgt ze dat woord juist geschreven en groeit haar dialectwoordenschat.

Maar eigenlijk gaat het hier over een haakseltje :
hondje in frakske.
"Heeft dat hondje nu geen rare kleur mama?"
"Neen dat is zo'n soort, die hebben zo nen purperen schijn op hun vacht,
zo als oude madammekes die elke week een plixke op hun haar laten zetten."
"Ja dat zal wel mama... " uitgesproken op een toontje van 'maak dat de kat maar wijs'.
Als ge oud genoeg bent om 'professor' te kunnen schrijven laat ge u geen blaaskes meer wijsmaken.
Afin, Ik koos de kleur 's avonds, met alleen sfeerverlichting aan.
Dus in het halfduister is deze hond bruin.

Het Lego bouwsel is van Zanders hand.
Hij is aan 't freestylen en maakt Harry Potter klaslokalen voor zus.
Zij is helemaal verkocht aan HP, leest ondertussen deel 6
en speelt  met de HP Legosets die we rijk zijn.
Maar sommige hoofdstukken kan ze niet spelen want die locatie hebben we niet...
Zander to the rescue !
De kas van professor Stronk is ook in de maak.
Professor Stronk draagt ook een frakske.
Maar bij mijn weten heeft ze geen hond.


19 opmerkingen:

  1. :-))) Wat een verhaal... nen purperen hond! Een plixke verstond ze dan wel? :-) Benieuwd welke
    noorderbuur weet wat een plixke is...? Schonen hond en schoon frakske in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-))) Wat een verhaal... nen purperen hond! Een plixke verstond ze dan wel? :-) Benieuwd welke
    noorderbuur weet wat een plixke is...? Schonen hond en schoon frakske in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proest! Deze noorderbuur heeft geen idee wat een plixke is? Watergolf? :-)))
    Ik vind je hond gewéldig, met frakske en al. Eigenlijk een beetje Pasen; de kleur paars en het frakske in de kleuren van een bonte chocolade-eieren-wikkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook deze noordeling heeft geen idee!! Een kleurspoeling????
    Ik vind je Fraske hond geweldig! En nog een mooie naam ook.
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt schattig dat hondje met zijn rode frakske. En , de professor draagt ene ..... , ik had er nog nooit van gehoord. Geweldig hè, al dat dialect!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moest vroeger mijne frak goe dicht doen als het koud was. Ja en het woord professor, dat schrijven we juist ;-)
    Dat lego bouwels is geweldig. Ben nog altijd een lege fan en de zoon ook. Joepie...
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moest direct hetzelfde denken als Kriske - een plixke, kent Marteke dat ?!? Want da is echt wel iets van de jaren stillekes !
    En de noorderburen kennen het idd niet... Hihihi... Geheimtaal der vlamingen ;-) !
    De dachshund is echt schoon - purperen schijn of nie - ik zou maar oppassen, dat hij niet naar het dachshundhuis gelokt wordt ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik weet wat een plixske is, allé, welk effect het heeft, maar wat het juist is, eigenlijk is dat geheim voor mij ook nog nooit onthuld

      Verwijderen
    2. Ingrid heeft gelijk:
      slechts one place to be for mister dachshund!

      Verwijderen
  8. ne frak? dat is ne palto natuurlijk! en weet ge wat, zo freestylen met lego, ik vind/vond dat veel plezanter dan "datmakenwatopdedoosstaat"
    veel creatiever toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uhh, hoe dan ook, het is een kei mooi hondje :-)!
    Wat een mooi Lego bouwwerk, dat zal gewaardeerd worden door zuslief!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een schattig hondje met een schoon frakske.
    Een cool Lego-huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nog een fijne verjaardag voor Jannes en een frakske kan ik dan weer wel. :-) Super leuk hondje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ons ma deed zo lang ik thuis heb gewoond, ELKE zaterdag een plixke op haar versgewassen haren, en dan rolde ze die in met dikke krulspelden en dan ging ze onder de haardroger (die grote kap) zitten. Ik vraag met tot op vandaag af wat een plixke precies doet. Het is zeker geen kleuring zoals hierboven door onze noorderburen wordt gesuggereerd en verder kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het een enorme specifiek geur had (licht stinkend?) . Nu ik erover schrijf, zit het weer in mijn neus." A la recherche du temps perdu" begint ook zo, eh, met een geur die ouder herinneringen oproept..
    zie nu wat je gedaan hebt, Carla! en dat allemaal met een plixke!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig die uitleg van jou en je dochter...maar even goed een leuk hondje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk hondje Carla maar in het dialect raak ik af en toe even de draad van het verhaal kijkt hoor;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja meid, ik kan het weten hoe moeilijk het is om die 'professeur' juist te schijven. Ik breng mijn leerlingen dan ook altijd een beetje dialect bij met die frak. Voor de rest hou ik het bij 2 schoenen, want sloefen zou misschien al wat te veel van het goeie zijn ;-) Hoewel 2 sletsen ook nog zou kunnen, dat zeiden ze tenminste bij ons ook, maar dat zal ook weer wel problemen geven voor de noorderburen vrees ik.
    Enfin, het dachshundje vind ik geweldig ! Hij heeft een wreed schoon snoetje én frakske ! En dat kleur, dat maakt niet uit toch !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En wist ze dan wat een plixke was? :-) Kvind dat beestje met zijn fraske een tof manneke, past perfect in het HP-verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen