vrijdag 16 januari 2015

De lapjesdeken : vooruitgang

Mijn groot project groeit langzaam maar zeker.
Wat hier begon,
 hier al vastere vorm kreeg in mijn hoofd,
en hier alweer wat groter werd;
Kreeg vandaag ineens een groeispurt :
de achterkant werd gemaakt !









Een lap van ongeveer 2 op 2 meter,
gemaakt van gekregen afgedankte overhemden.
Meer precies : 16 rugpanden .
Recyclage op grote schaal !

Grote lappen stof zijn duur ?
Bijlange niet !

Het is niet allemaal kaarsrecht gestikt,
de hoekjes komen niet allemaal loodrecht op elkaar,
maar dat is omdat imperfectie het nieuwe perfect is hé !

Ondertussen ben ik er ook achter dat er een ietsiepietsie klein onbenullig 
imperfectietje in mijn strak plan zit.
De eigenlijke lapjesdeken 
+
de 'batting'
+
de achterkant
Dat geraakt vanzjeleven niet door de arm van mijn stikmachine.

Dit groot project zal dus ook een langdurig project worden,
omdat voor de assemblage de term handwerk letterlijk dient genomen te worden.

Sh*t, de ene imperfectie is de andere niet.

22 opmerkingen:

  1. Wat gebruik je in godsnaam als "batting"? Dat dat niet onder je naaivoetje kan? Pfff allemaal met de hand? Niet te doen jong!
    Maar wel heel tof en het toppunt van recyclage! Yeuhhhh een grote groene stap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gaat wel onder het naaivoetje, maar die hoop wordt te dik en te groot als ik het helemaal wil doorstikken (machinaal quilten), dan raakt dat niet tussen de ruimte tussen de naald en de motorbehuizing; allee zo het plaatske rechts van de naald bedoel ik. Sh*t dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai schattebolleke, van nen groeispurt gesproken !!!! Geweldig. ik heb toch een beetje medelijden met u... ni onder het machien geraken, pfffff zweet, zweet
    Grtjs
    daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja.... had ik maar beter moeten nadenken hé, maar moeilijk gaat ook !
      'k Heb de overschotjes kant en zijde al voor je klaarstaan :-)

      Verwijderen
  4. Ik leer weer bij - dat kan dus blijkbaar ook, dat iets niet onder de naaivoet past, of tussen voet en masjien in ?!?
    Pfff, zo stillekesaan begin ik ermee te kunnen leven dat naaimasjien en ik geen vriendjes zijn. Met de hand kan ik alles naaien. Geen naaivoetproblemen.
    Maar uw patchworkdeken is een prachtwerk. De kleuren zijn zo schoon samen, lekker rustig, maar toch niet saai. (Heeft uwe man nu nog wel een overhemd in de kast hangen ?!?)
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja hoor meneer CarlaK zijn overhemden zijn nog heel !
      Ik heb ze gekregen van mijn schoonbroer, die is fel vermagerd, het waren dus goei grote !

      Verwijderen
  5. dat zal de moeite zijn!!! succes met het handwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi!! Ben zelf bezig met 280 vierkantjes van 10 bij 10. Inmiddels zit de achterkant er tegen aan (nog even rijgen). In zijn geheel gaat het bij mij nog wel lukken achter de naaimachine (hoop ik dan)... gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He! "imperfectie is het nieuwe perfect " dat is mijn mantra.
    Allez, dan komen we daarin toch overeen;

    Eigenlijk heb ik een ander beeld van jou: jij lijkt me meer de perfecte te zijn, niet?

    Tip voor de volgende keer: ik naai de vierkanten per vier aan elkaar , doe er dan dat zachte spul achteraan tegenaan en doorstik ze per vier, , de vulling is dan niet één grote lap maar kleinere lapjes ertegenaan gestikt, en dat past natuurlijk nog onder de naaivoet. (klinkt verward maar is gemakkelijk)

    Ik ben heel erg benieuwd naar de voorkant want al die vakskes per kleur met kleine figuurtjes erin, dat trekt me enorm aan. (ik heb er zelfs een kopie van gemaakt in mijn uitpuilende to-do-lijst)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci voor de toptip !
      Ik ben gewoon goed in het imperfecte keihard perfect te laten lijken...

      Verwijderen
    2. Ahhh dat vind ik ook een supertip! Merci Brigitte :-)

      Verwijderen
  8. Lijkt precies op de deken die ik aan het maken ben. Wat fijn dat het bij jou ook niet precies uitkomt. Dat heb ik ook. Van Brigitte (hierboven) heb ik al geleerd dat dat helemaal niet erg is. Ik laat het dus. Mijn deken is natuurlijke wel voor een ander, dus dan wil je het perfect doen. Als hij klaar is laat ik hem zien. Jouw deken wordt prachtig. Hoe groot zijn jouw vierkantjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleine gekleurde blokje zijn 5 x 5 cm, de achterkant van overhemden blokken zijn 52 x 52 cm. 'k Ben benieuwd naar jouw deken !

      Verwijderen
  9. Het eindresultaat wordt vast perfect, de stofjes passen goed bij elkaar.
    Nog een fijn weekend,
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hier ook al zo'n berg overhemden liggen ... jij bent dus al een hééééél eind verder met je plan! Je mag anders gerust eens bij mij komen naaien hoor, ik heb een machien met een extra grote ruimte tussen naald en motording ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oooh super ! dat hou ik in mijn achterhoofd (als ik er nog een plaatske vind)
      ik heb wel nog heel veel werk aan de voorkantblokjes, het zal dus niet voor direct zijn....
      liefs!

      Verwijderen
    2. Owkee, altijd welkom in West-Vlaanderen :-)

      Verwijderen
  11. Brrr, ik ben echt niet goed in met de hand naaien.
    Wel al erg benieuwd naar het eindresultaat. :-)

    BeantwoordenVerwijderen