maandag 9 juni 2014

Zachte broches

Ik was bij de gelukkigen die in de prijzen vielen bij de verjaardags give-away van Dreamstuff !
Janet maakte zelf strijkapplicaties van oude memory speelkaartjes.
De prenten zijn zo mooi, dat ik ze niet rechtstreeks op kledij wou gebruiken,
want dan is hun levensduur beperkt. (te klein, versleten, kersenvlekken en chocoladegesmos... ge begrijpt wel wat ik bedoel met die beperkte levensduur)
Dus besloot ik er zachte broches van te maken, ook wel malse badgekes genoemd.
Het is een makkelijk klusje, maar wel gepruts !
 1. knip een lapje ter grootte van het lapje met de opgestreken prent.
 2. Stik de lapjes met de goede kanten op elkaar aaneen, laat een keergat aan de onderkant.
Om makkelijk te werken knip je het achterkantje van de applicatie iets kleiner dan het was en stik daar net naast.
 3. Keer (zonder te vloeken ) (gepruts dus)
4. Vul heel lichtjes, het moet vrij plat blijven.
5. Naai de keeropening dicht.
6. Naai een randje in een naaldkantsteek*.

7. Naai aan de achterkant bovenaan een brochenaaldje vast.
8. Bewonder het eindresultaat !

*Naaldkant
Deze techniek kwam ik tegen in het boek "Naaldkunst van A tot Z" dat ik in de kringwinkel vond.
Het lijkt sterk op een festonsteek, maar je moet steeds een knoopje maken, ipv de draad gewoon onderdoor steken. In de tweede toer werk je terug.
De foto's uit het boek zijn waarschijnlijk duidelijker dan mijn verwarde uitleg :


Ge kunt natuurlijk ook geen randje maken.
Of een festonsteek naaien + een picootje haken.
Succes !

9 opmerkingen:

  1. Thanks for the embroidery tutorials. ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, tof verwerkt. Gaaf om te zien dat de strijklabels kunnen worden omgezet in mooie broches. Bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wonderlijk mooi!
    Vooral de riddertent.
    Ik wou dat die in mijn tuin stond.

    Ik denk dat Marteke binnenkort fier als een gieter ermee rondstruint, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o ze zijn zeker leuk! Maar ook de woordjes voor oortjes die ik hier voorbij zie komen zijn erg leuk! Je maakt sowieso leuke dingen en schrijft leuk. Ik ga hier eens even verder neuzen :)

    BeantwoordenVerwijderen