zaterdag 23 november 2013

Experiment met krimpende plasticfolie

Hier lag al een tijdje een pakje "Schrumpfende Plasik-Folie" van Rayher 
te wachten om verbruikt te worden.

De naai- en haakwerkjes die bezig zijn,
 kunnen niet verdergezet worden omdat de gruttekes thuis zijn,
en die schurkskes mogen sommige zaken nog niet zien;
diegene die ze eventueel wel al zouden mogen zien omdat ze niet voor hun bestemd zijn;
awel, die mogen ze ook nog niet zien,
want ze zijn veel te loslippig !

Ideaal moment dus om die krimpfolie eens uit te proberen.

Je kan erop tekenen met waterbestendige viltstift en/of met kleurpotloden volgens de instructies.

Probeersel 1 : met viltstift waarvan ik niet weet of hij wel waterbestendig is.
Oei oei oei, de lijnen bleven er glanzend ietwat "bovenop" liggen...
Rap een stuk poreus papier genomen (vloeipapierachtig) en dat er voorzichtig opgedrukt.
Oef, dat zag er al beter uit, en de afdruk is ook nog bruikbaar,
die gaat waarschijnlijk een carrière als bladwijzer tegemoet.

Probeersel 2 en 3 voor alle zekerheid toch maar met kleurpotloden getekend, 
uit onzekerheid hoe de stift zich in de oven zou gedragen...

Ziehier de resultaten van het experiment :

 De ingekleurde afdruk en probeersel 1.
 Probeersel 2
 Probeersel 3

 Zoek de fout in probeersel 3 ;-)


 Conclusie : dat is tof spul !
De derde is niet helemaal plat,
 waarschijnlijk doordat hij te veel vooraan in de oven lag.
Maar voor een eerste keer is het experiment goed geslaagd!
Nu nog brochespelden achterop lijmen en bedenken wat ik nog ga tekenen...
Er zitten nog wel wat vellen in dat pakketje!
Welk diertje of.... zouden jullie tof vinden op een broche?


9 opmerkingen:

  1. Oh ja dat is leuk spul he! Dat 'foutje' bij die laatste kun je nog voorkomen door ze snel onder iets zwaars te leggen als ze nog warm zijn.
    Wat een mooie tekenstijl heb je trouwens! Volgens mij zou een vosje ook niet misstaan.
    Fijn weekend! Liefs, Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. supergoed gelukt
    (zelfs nummer 3)
    en heel erg mooi getekend.
    Daar is een roeping weggelegd!

    (om niet te bollen een platte schepspaan nemen en als gek erop kloppen terwijl het in de oven aan het krimpen is- zo doe ik het althans)

    Nieuwe suggestie: een volkswagenbusje
    Of neen, beter: een dachshund.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lang genoeg in de oven laten liggen tot ze helemaal plat zijn. Ik had dit dus ook voor bij mijn allereerst shrinkels

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie tekeningen heb je gemaakt!
    Ik moet ook nog ergens een doos van dat spul hebben. Heet geloof ik krimpy dinky of zoiets.
    Maar ik kan niet zo mooi tekenen helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel mooi allemaal! Als ik shrink folie gebruik dan leg ik daar direkt als het ui te oven komt een stukje bakpapier + hele zware boek op. Dan heb je minder kans op kromme hazen
    ....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super mooi, ik dacht misschien een leuke ster[ren], kralen en je hebt een leuke armband, ketting of kersboom hanger. Wat je ook maakt, succes!!

    De handwerkmiep

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik krimpie dimpie heel vaak, maar laat het krimpen door de heathtool erop te zetten. Ik weet niet of je die hebt, maar anders werkt dat heel makkelijk en snel. Groetjes mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen