zondag 9 juni 2013

Dierenliefde

Vorige week brak ik Martekes hartje.
Ze kon bij een klasgenootje gratis dwergkonijntjes krijgen,
maar helaas is de regel hier ten huize : geen huisdieren.
Ze probeerde me te vermurwen met smeekbedes en het magische woord "asjeblief",
maar het baatte niet.
Dieren op een loft 4 hoog in de stad, dat is niet fijn voor de dieren.
Punt.

Gelukkig heeft de zon besloten om zich nog eens te laten zien,
en konden we eindelijk nog eens gaan genieten van ons stekje in de Ardennen.

Daar kon Marteke haar harteke ophalen en haar dierenliefde botvieren.

Ze was uitermate tevreden met onze nieuwe achterburen :
 Zie je ze ?
 Ze werd helemaal blij van de jonge hond van de andere buren, die kwam met haar spelen.
 Een achterbuur wat dichterbij.
 Er waren weer dikkopjes in het vijvertje...
En de buurtkat kwam buurten.

Is het dan echt zo erg om in 't stad geen dier te hebben ?
De meningen daarover lopen sterk uiteen...
;-)

7 opmerkingen:

  1. Ja, de meningen lopen uiteen... maar ieder moet doen wat hem goed dunkt en wat past bij de leef/werk/gezinssituatie.

    Ik woon zelf 4 hoog in de stad op een 3 kamerflat en ik heb in de loop der jaren al heel wat huisdieren gehad. 2 tot 5 katten tegelijk (wel allemaal oude en/of binnenkatten), 1 of 2 hondjes tegelijk met 1-4 katten, plus 8 cavia's (jawel, in 1 grote groep in ruime behuizing), 2 konijnen (niet zo'n succes), en ik heb zelfs caviaopvang gedaan, dat varieerde van 2 tot 15 cavia's in opvang, alsmede opvang van konijnen, ratten, dwerghamsters en degoes.... Maar ik woon wel alleen in de flat, niet met een gezin... :-) Verder neemt het ruimte, tijd, geld, werk en organisatie (vakanties bv). Konijnen en cavia's moeten minimaal per 2 gehouden worden om ze een aangenaam leven te geven, en een ruime kooi te hebben. Cavia's zijn wel veel makkelijker dan konijnen. Ook geschikter voor kinderen, konijnen kunnen bijterig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahhh ja meis die meningen lopen zeker uiteen!

    Ik woon in een buitenwijk van Amsterdam en ben gezegd met een tuin en woon aan het park. Gelukkig maar want zo is een hond en 2 katten best te doen in een hele drukke stad ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. gezegd = gezegend (is heel moeilijk dat typen hihihihihi

      Verwijderen
  3. Ma jong, ik jebelke keertoegegeven, gevolg:
    Een hamster die in de veranda gekookt werd bij de eerste zon
    Een hamster die plots honderd kleintjes had en ze allemaal opat en toen haaroog kwetste en verloor aan een ijzerdraadje
    Gevloek want zo n hamster slaaaaaaaaaaaapt overdag en daar heb jeniets aan
    Een cavia is efkes tof, maar niet als het hok ververst moet worden
    Zelfde voor dat konijn
    Dat trouwens niet geknuffeld wilde worden en hard krabde
    Twee katten die elkaar haten, vlooien en teken hebben, in huis sproeien en haren verliezen en heel kieskeurig zijn van eten
    De enige dieren waar ik geen spijt van heb, zijn de kippen.......
    Dus neeeeeeeeee ge moet u niet schuldig voelen, ge hebt groot gelijk: op ne loft gaat dat niet
    Eventueel kan ze misschien ergens op een kinderboerderij of planckendael een dier adopteren !!!!!
    Zeg en ik ben wel jaloers.....een huisje in de ardennen, zaaaaaaalig zeker ?
    Groetjes !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk stekje daar en voor wat het waard is: hier komen voorlopig ook geen huisdieren meer. 2 katten gehad maar man man man wat een ellende toen ze ziek werden. En dat leuren met je beesten als je op vakantie gaat (katten neem je toch niet zo snel mee), pension geprobeerd, daar kwamen ze ziek en kaalgevreten door de vlooien van terug. Dat trek ik echt niet meer. Een hamster vind ik niks, die leeft 's nachts, hokken schoonmaken zit ik ook niet op te wachten, nope... geen diertjes hier. De kinderen zeuren ook hoor maar voorlopig komt hier niets. Ik typ wel vaak 'voorlopig', het wil dus niet zeggen dat er nooit meer een huisdier komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat een ander dier dan een vis op een loft niet 'dierbaar' is. Een hond, kat, konijn,... moet buiten kunnen lopen en op een loft in stad zal dit zo evident zijn. Maar ik zie dat jullie in de ardennen veel dieren rond jullie hebben!
    Wij zelf hebben een hond en goudvissen. Laatst had de kat van mijn zus kittens en wilden de meiden er eentje hebben. Tranen met tuiten hebben ze gehuild toen ze er geen mochten hebben, mijn hart brak en bijna gaf ik toe, maar mijn man hield voet bij stuk. Hij had gelijk want ik ben allergisch voor katten. Na een goed gesprek met de dochers begrepen ze het.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach ja het is denk ik maar net wat het dier gewend is. Ik heb zelf een hondje gehad en 2 katjes (tegelijkertijd) op 1 hoog. Het hondje liet ik elke dag goed uit en ging soms ook mee naar de paarden. (die ik overigens niet op 1 hoog had staan hoor :-P) De katjes had ik van kitten-af-aan en gingen gewoon op het balkon. Niets aan de hand. Nu mijn Ibbeltje (dat is een van de 2 kittens). Zij vind het heerlijk om buiten te zijn. Ik woon nu op 4 hoog en heb een klein balkon maar er is genoeg te zien. Heb het wat afgezet met gaas en dat werkt prima. Ik kan haar zonder toezicht buiten laten en ze geniet er met volle teugen van en wekt echt niet de indruk dat ze zo vreselijk graag de wijde wereld in wil trekken hoor. En zolang je de dieren veel aandacht, liefde en uitdaging geeft houden ze het best uit. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die wel de lusten maar niet de lasten van het hebben van een dier op zich willen nemen. Dus ja, vriendlief en ik gaan nooit langer dan 2 nachten weg en als we 'op vakantie' gaan dan is dat een woningruil met mijn moeder. Zij heeft een fijn huis op Texel met een omheinde tuin waar Ibbeltje ook los kan lopen. Heeft zij ook een beetje vakantie ;)

    BeantwoordenVerwijderen