donderdag 31 januari 2013

Gedichtendag


31 januari = gedichtendag.
Ik hou van taal.
Lezen.
Boeken. 
Brieven.
Kaarten.
Gedichten.
('t is te zeggen, ik hou van die gedichten die ik mooi vind, niet van eindeloos vergezocht ineegewrocht gewauwel met een zogezegde intellectuele uitstraling...)
Versjes kunnen mij ook bekoren.
Zelfs kinderrijmpjes hebben iets.
Elfjes.
Spreuken.

Wat ik maar wil zeggen, 't is gedichtendag.
Ik maakte enveloppekes uit oud papier.
Uit alle reacties kies ik er eentje.

Die stuur ik zo'n gebricoleerd omslagske toe.
Met daarin een gedicht.
Of een rijmpje,
misschien zelfs een elfje of twee.
Want het is gedichtendag.







8 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Wij kennen hier eigenlijk geen gedichtendag maar ik mag ze wel graag lezen! En sommigen blijven gewoon in je hoofd hangen. Zo heb ik ja-ren geleden een gedicht toegestuurd gekregen van iemand die ik 1x gesproken heb. Ik heb dat gedicht nog steeds en ik vind het nog steeds prachtig! Wie weet plaats ik het nog wel eens op mijn blog :)

    En wat een leuk idee trouwens met die neushoorn als adreslabel :) Origineel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke enveloppen. Gauw even pinnen. En dan later naäpen.
    Ik ben het helemaal met je eens over gedichten. Prachtig, als ze niet te ver gezocht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk zeg wat je maakt. Volgens mij is het hier geen gedichtendag maar er was vandaag wél voorleesdag op school. Ik kan soms erg ontroerd raken door gedichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gevonden, echt tof! Nog even laten weten dat mijn oorringetjes goed zijn aangekomen! De niet-reageerders hebben ongelijk gehad! Ze zijn echt tof en origineel! En het gestempelde kaartje erbij: heel mooi! Dankuwel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat het je dat leuk gemaakt meis!!!!

    Hier geen gedichtendag .... jammer ... ze kunnen soms zo mooi en inspirerend zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ken je het verzamelboek van plint ?
    Alleen via hun site te krijgen denk ik
    Een heel mooi:
    Poezie is voor mij hetverhaal
    Van de man die een vliegtuig
    Van beton had gebouwd
    En zei dat het wel kon vliegen
    Maar niet door het zolderraampje kon


    En ook:
    Ik zoek een woord
    Een heel nieuw woord
    Een woord dat niemand kent
    Ik zoekeen woord dat zeggen wil
    Dat jij de liefste bent

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, het was gedichtendag. Ik ben dol op gedichten, manlief helemaal niet. En laat het nu net zo zijn dat hij die namiddag rustig in de bibliotheek wat studieboeken zat te lezen, terwijl hij wachtte tot onze jongste dochter haar notenleerles gedaan was. Kwam daar opeens een meisje af: "Meneer, het is vandaag gedichtendag, mag ik voor u een gedicht voordragen ?" (Blijkbaar was het een studente van de Woordrichting in de academie). Mijn man schrok zich een hoedje en stamelde dat hij geen verstand had van gedichten. "Dat is helemaal niet erg, hoor, wilt u een kort of lang gedicht ?", vroeg het meisje. "Een kort alstublieft, want ik begrijp daar toch niks van", antwoordde mijn man. Het meisje droeg een gedicht van Paul Van Ostaijen voor, terwijl mijn man schijnbaar aandachtig luisterde (maar hij zei achteraf tegen me dat hij zich vreselijk had moeten inhouden om niet in het lachen te schieten van dat "rare" gedicht).
    Nadien bedankte het meisje hem voor het welwillend luisteren en ging naar een andere bibliotheekbezoeker om een gedicht voor te dragen...

    BeantwoordenVerwijderen